lu.se

Denna sida på svenska This page in English

KID2, Industridesignprogrammet - Produktsemiotik mars 2021

 

Andraårsstudenter på kandidatprogrammet i Industridesign har under den sista uppgiften på kursen Produktsemiotik haft fokus på att producera en kampanj som innehåller en logotyp, ett grafiskt budskap och ett knuffningsverktyg. Kampanjens mål är att förändra människors beteende genom att ta itu med en aktuell social/kulturell fråga eller norm.

Syftet med kursen Produktsemiotik är att träna förmågan att analysera produkter ur ett semiotiskt perspektiv. Detta inkluderar en undersökning av hur vardagliga produkter, annonser, varumärken, logotyper och förpackningar kommunicerar sitt budskap till användaren. Kursen syftar också till att öka förmågan att ifrågasätta och diskutera design i ett socialt och kulturellt sammanhang.

Kursansvariga lärare: Gunnar Sandin och Anna Petersson
Föreläsare: Gunnar Sandin, Anders Warell, Anna Cabak Rédei
Handledare: Anna Petersson och Martin Svansjö
Studenter: KID2, Industridesignprogrammet

Vaccinrättvisa

Vaccinnationalism, beteendet att ett fåtal länder köper upp allt vaccin åt sig själva, är något vi vill motarbeta. Dr. Tedros beskrev detta på ett styrelsemöte med WHO som "Jag först principen". 

Regeringar och myndigheter känner till risken med vaccinnationalism men i deras uttalanden tydliggörs inte problemen. Därför riktar vi oss istället till den svenska allmänheten så att alla blir bättre informerade om detta och kan sätta press på myndigheterna att agera och motverka vaccinnationalism. 

Genom att placera klistermärken med information i offentliga miljöer används knuffningsverktygen inramning av information samt fysisk förändring av plats för att förändra beteendet med vaccinnationalism.

Ellen Hallström, Elin Wahlqvist, Peter Pålsson och Albin Jonson 

Projektbeskrivning av projektet Vaccinrättvisa

Projektfilm Vaccinrättvisa 

IKEA Movement

På grund av Covid-19 jobbar många hemifrån och det har resulterat i att människor rör sig mindre än vanligt. Detta är för att vardagsmotionen nästan försvunnit helt.

Utvecklingen har på sikt negativ påverkan på både fysisk och mental hälsa.

Projektet IKEA Movement försöker lösa detta problem genom att puffa människor till att röra sig mer i vardagen. Fokus ligger på att det inte behöver vara svårt med rörelse och träning i hemmet genom att använda existerande IKEA produkter, som stekpanna, förvaringslåda etc. som träningsredskap.

Mette Bruun Bager, Tommy Jiang, Christa Fedeli och Clara Törnsjö 

Beskrivning av projektet Ikea Movement

Projektfilm Ikea Movement 

 

 

Lokala

We live in a time where products and services have become increasingly accessible, which has resulted in us consuming more than ever.

Internet commerce and large shopping malls have taken increasing proportions from local stores and businesses, especially during the pandemic. To change this norm, we have developed a network concept where local trade benefits both the consumer and the seller by bringin these closer together.

Pontus Endre, Moa Listi, Anna Andersson and Hedda Wachtmeister 

Beskrivning av projektet Lokala 

Projektfilm Lokala 

 

Frukt & Kaka

Vi har valt att jobba med den svenska fikakulturen. Fikan sitter djupt i den svenska kulturen och det tas nästan för givet att man tar en kaka till kaffet om det bjuds.

Ibland kan det bli en grej om man avstår från att ta en kaka. Det skapar ett slags grupptryck som gör att man kan känna sig tvingad att ta en kaka för att inte verka märkvärdig. Vår tanke var att skapa en kampanj som gör det lättare att avstå från kakor vid fikandet på en arbetsplats.

Vårt knuffningsverktyg är en kakburk med en fruktskål som lock. Detta gör att man måste flytta på fruktskålen för att komma åt kakorna. Det blir smidigare att ta en frukt istället för en kaka. Samtidigt så förbjuder man inte kakor för de som fortfarande vill ha det. Nu blir att äta kakor ett aktivt val, medan att ta en frukt blir mer passivt och naturligt. 

Melinda Andersson, Linnea Ferman Alvsten, Marcus Rydén och Eskil Sverreson 

Beskrivning av projekt Frukt & Kaka 

Projektfilm Frukt & Kaka  

 

Skippa skitsnacket

I denna uppgift har vi tittat på att förenkla information, göra ändringar i den fysiska miljön, ändra beteenden och utnyttja de sociala normerna som finns i samhället.

Den sociala norm vi vill adressera är den utsträckta problematiken kring kommentarer och spridning av hat, rykten och konspirationer på nätet. Avsändaren av kampanjen är Internetstiftelsen som är en statlig organisation som jobbar för internetkunskap och säkerhet.

Internetstiftelsen arbetar för att alla svenskar skall kunna och vilja använda internet på ett tryggt sätt och ger råd kring digitalisering av samhället. Då Internetstiftelsen jobbar med säkerhet på nätet, så menar vi att de även borde fokusera på att skapa ett bättre klimat på nätet. 

Tone Ridderström, Viggo Koch, Frida Neckmar och Erik Skans Mächs 

Beskrivning av projekt Skippa skitsnacket

Projektfilm Skippa skitsnacket

 

Res i en ny dimension

Presenteras i samarbete med Läsrörelsen med grund i deras tidigare utförda läsfrämjandekampanjer.

Res i en ny dimension! är en läsfrämjandekampanj som möter sin målgrupp i kollektivtrafiken. Den framtagna loggan är en kombination av det avsändande företaget (Läsrörelsen) och det verkställande (Svensk Kollektivtrafik).

Kampanjen utnyttjar situationer i vardagen som tidigare spenderats tittandes i en skärm eller tittandes ut genom ett fönster, där den genom fysisk förändring av miljöer uppmuntrar och bidrar till mer läsning.

Siri Müller, Renée Risberg, Sara Stenvall och Markus Åkerman 

Beskrivning av projekt Res i en ny dimension 

Projektfilm Res i en ny dimension

 

ICA Växtbaserat

Tiderna förändras och maten ändras.

På bordet står inte bara köttbullar utan också vegetariska köttbullar. För vissa kan detta verka lustigt och obekant, nästan som en annan matkultur!

Vår nya kampanj “Tips! Växtbaserat” vill att fler personer ska våga testa växtbaserade alternativ genom att motarbeta den obekantskap och osäkerhet vissa kan uppleva kring detta. Kampanjen syftar till en större konsumtion av vegetarisk mat som ett klimatsmart alternativ för en hållbart framtid.

Måns Larsson, Amalia Slydel, Elin Holmer och Sandra Åfeldt 

Beskrivning av projekt ICA Växtbaserat

Projektfilm ICA Växtbaserat

 

Smoke, why not?

"Smoke, why not?” is a campaign directed towards changing the social view of smoking.

The campaign’s main goal is to normalize smoking among people and push it subconsciously by idealizing the image of a smoker, selling not a cigarette but a lifestyle. The campaign promotes the picture of smoking by using vibrant posters, well known actors, opening smoke bars for the people to socialize and smoke with each other. Placing cigarettes in vending machines, allowing smoking in public spaces will allow people to change their idea of it.

Dominik Garstka 

Beskrivning av projekt Smoke, why not?

Projektfilm Smoke, why not?